به نام خدا
این شایستگی را كه به لطف الهی كسب كرده است زمینه میشود برای آن فیض بعدی خدا وگرنه او دائم الفیض است مثل اینكه او بعضی از فیضها وسیع است به همه میرسد بعضی از فیضها در یك سطح بالاتری است آن هم به همه میرسد گفتند﴿تَعَالَوْا﴾بالا بیایید هر كه بالا آمد دستش میرسد اینچنین نیست كه فرمود زید بیاید عمر نیاید مثل اینكه دو تا فیض یا دو لوحه به انسان بدهند یك لوحه عمومی است كه به همه كسانی كه در سطح این مسجد نشستهاند به آنها میدهند یك لوحهای هم در سقف توزیع میكنند گفتند هر كه آمد بالا ما به او میدهیم این هر كه آمد بالا ما به او میدهیم نشانهاش آن است كه تفاوت در آن طرف نیست تفاوت در این طرف است ﴿مَنْ یَعْتَصِمْ بِاللّهِ﴾ ﴿فَسَیُدْخِلُهُمْ فی رَحْمَةٍ مِنْهُ وَ فَضْلٍ وَ یَهْدیهِمْ إِلَیْهِ صِراطًا مُسْتَقیمًا﴾ نكته دیگر هم این است كه درباره كلمه ﴿صِراطًا مُسْتَقیمًا﴾ روی این تنویناش گفتند تنوین تفخیم است كه خیلی این راه راه بزرگ و مهمی است خلاصه آنها كه اهل نظر و اهل دقتاند روی تمام حروف و حركاتش سخن دارند اینچنین ینست كه مثلاً این تنوین با تنوینهای جای دیگر فرق بكند ﴿فَقَدْ هُدِیَ إِلى صِراطٍ مُسْتَقیمٍ﴾ این را خب به یك ادیب بدهید بگویید ﴿مُسْتَقیمٍ﴾ مجرور است چون موصوفش مجرور است ﴿صراطٍ﴾ چرا مجرور است برای اینكه الی جر به او داده خب این درست است اما همه جا تنوین به یك معنا نیست.
و الحمد لله رب العالمین»
فایل صوتی و متن ۲۰۳سوره مبارکه آل عمران
بسم الله الرحمن الرحیم مثل میوه باشیم.
بسم الله الرحمن الرحیم امام حسن مجتبی علیه السلام: در تفسیر آیه شریفه «وقفوهم انهم مسئولون» فرموده اند: به تحقیق «روز قیامت » هیچ بنده ای قدم از قدم برنمی دارد مگر اینکه نسبت به چهار چیز موردبازجوئی و پرسش قرار می گیرد:
بسم الله الرحمن الرحیم داستان اسب کشاورز چینی
گوشهای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۹۳: وجود مبارك داوود آهن را مثل موم نرم كرد در دستش میچرخید این كار معجزه است لذا روی این كار تكیه میكند ﴿وَ أَلَنّا لَهُ الْحَدیدَ﴾ در جریان مقام ابراهیم هم ظاهراً از این قبیل است و النا له الحجر خواهد بود یعنی حجر را آنچنان لین و نرم قرار دادیم كه پاهای مبارك همین كه روی حجر قرار گرفت فرو رفت تا اثر پا بماند و گذشته از اینكه اثر پا میماند منظور یك محفظه هم هست برای پای مبارك
گوشهای از تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۴۳: این شایستگی را كه به لطف الهی كسب كرده است زمینه میشود برای آن فیض بعدی خدا وگرنه او دائم الفیض است مثل اینكه او بعضی از فیضها وسیع است به همه میرسد بعضی از فیضها در یك سطح بالاتری است آن هم به همه میرسد گفتند﴿تَعَالَوْا﴾بالا بیایید هر كه بالا آمد دستش میرسد اینچنین نیست كه فرمود زید بیاید عمر نیاید
كه ,یك ,میرسد ,اینكه ,بعضی ,فیضها ,به همه ,همه میرسد ,هر كه ,است كه ,بعضی از ,دستش میرسد اینچنین ,میرسد گفتند﴿تَعَالَوْا﴾بالا بیایید
درباره این سایت